Σάββατο, 17 Απριλίου 2010

Η σημασία του πρωινού στη σωστή ανάπτυξη και την υγεία (σωματική και πνευματική) των παιδιών


Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας.

Τα παιδιά που δεν τρώνε πρωινό, δεν παίρνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, ώστε το σώμα τους να έχει αρκετή ενέργεια για να είναι συγκεντρωμένα και να μπορούν να αποδώσουν στα μαθήματα τους.

Το πρωινό γεύμα βελτιώνει τη υγεία των παιδιών. Ελαχιστοποιεί τα συμπτώματα πείνας που μπορεί να προκαλέσουν υπνηλία, ανησυχία, κόπωση, πονοκέφαλο και βοηθά τα παιδιά να σκέφτονται πιο γρήγορα και να είναι πιο ήρεμα.

Στα πλαίσια του Προγράμματος Αγωγής Υγείας το οποίο υλοποιούμε φέτος με θέμα: "Αγαπώ τη ζωή /προσέχω τον εαυτό μου - ζω και τρέφομαι υγιεινά ".πραγματοποιήσαμε έρευνα η οποία  έγινε στο σχολείο μας και συμπληρώθηκαν σχετικά ερωτηματολόγια που είχαν ως βασικό ερώτημα: "αν τα παιδιά παίρνουν πρωινό καθημερινά πριν έρθουν στο σχολείο καθώς επίσης και από τι αποτελείται αυτό το πρωινό".
Τα ευρήματα της έρευνας αυτής είναι τα εξής:
Ημερομηνία που έγινε η έρευνα: Παρασκευή 16 Απριλίου 2010
Σύνολο μαθητών που απάντησαν στα ερωτηματολόγια: 80 μαθητές, αγόρια και κορίτσια
Ηλικία μαθητών που απάντησαν στα ερωτηματολόγια: Συμμετείχαν μαθητές από την Α΄ έως και την Στ΄ τάξη του Δημ. Σχολείου μας (7-12 ετών).
Αποτελέσματα:
Μαθητές που τρώνε καθημερινά πρωινό: 78/80 (97%)
Μαθητές που δεν τρώνε ΚΑΘΟΛΟΥ πρωινό: 2/80 (3%)
Από τους 78 μαθητές που παίρνουν πρωινό δήλωσαν πως αυτό περιέχει:
Γάλα: 77/78 (98,72%)
Χυμό: 9/78 (11%)
Δημητριακά: 41/78 (53%)
Μαρμελάδα - μέλι: 17/78 (22%)
Αυγό: 10/78 (13%)
Κρουασάν: 8/78 (10%)
Μπισκότα 11/78 (14%)
Φρυγανιές: 8/78 (10%)
Ψωμί: 19/78 (24%)
Κέικ: 15/78 (19%)
Τόστ: 5/78 (6%)
Φρούτα: 14/78 (18%)
Ίσως η πιο σημαντική συνήθεια διατροφής που πρέπει να αποκτήσει ένα παιδί για όλη τη διάρκεια της ζωής του είναι η λήψη πλήρους πρωινού γεύματος. Στη χώρα μας, ενώ μεγάλο ποσοστό των παιδιών παίρνει πρωινό πριν φύγει για το σχολείο, παρατηρούμε ότι σημαντικό ποσοστό των παιδιών αυτών πίνει πλέον μόνο ένα γάλα ή προσλαμβάνει και κάποιο άλλο υδατανθρακούχο τρόφιμο, το οποίο όμως συνήθως δεν είναι δημητριακά πρωινού, γεγονός που κρίνεται αρνητικά από έρευνες που έγιναν στο εξωτερικό. Ακόμη λιγότερα παιδιά παίρνουν φρούτα ή φρέσκο χυμό φρούτων ή αυγό στο πρωινό τους...
Συνεπώς, τα παιδιά θα πρέπει να ξυπνούν νωρίτερα και να παίρνουν ένα καλό πρωινό χωρίς να βιάζονται, ή ακόμα και να μάθουν να το προετοιμάζουν μόνα τους. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά τα οποία δεν τρώνε πρωινό έχουν χειρότερη επίδοση στις εργασίες που απαιτούν συγκέντρωση και εγρήγορση, μοιάζουν πολλές φορές πιο κουρασμένα και νωχελικά. Ακόμα και στα παιδιά που τρώνε πρωινό, φαίνεται ότι μειώνεται η επίδοσή τους προς το μεσημέρι και συνεπώς είναι απαραίτητο εκτός από το πρωινό και ένα σωστό και υγιεινό δεκατιανό...
Ένας κύριος λόγος για τη μειωμένη απόδοση στο σχολείο όταν το παιδί δεν παίρνει πρωινό είναι η μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. Ένα παιδί 10 ετών πρέπει να προσλαμβάνει τροφή περίπου κάθε 4 ώρες για να διατηρεί τα επίπεδα γλυκόζης τόσο υψηλά ώστε να τροφοδοτείται ικανοποιητικά ο εγκέφαλος και το νευρικό του σύστημα. Ο εγκέφαλος του παιδιού έχει το μέγεθος του ενήλικα, αλλά το ήπαρ του είναι ακόμα μικρό και το εναποθηκευμένο εκεί γλυκογόνο μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες σε γλυκόζη μόνο για 4 ώρες...

Ένα ισορροπημένο πρωινό πρέπει να περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων, τα οποία να προσφέρουν πρωτεΐνες, λίπη, υδατάνθρακες και βέβαια φυτικές ίνες. Ορισμένες καλές ιδέες για πρωινό θα μπορούσε να ήταν:
1 φλιτζάνι γάλα με δημητριακά πρωινού και 1 φρούτο,
1 αβγό, 1-2 φέτες ψωμί, λίγο τυρί και 1 φρούτο,
1 φλιτζάνι γάλα, 1 κομμάτι κέικ και 1 φρούτο,
1 φλιτζάνι γάλα, 1-2 φέτες ψωμί με λίγο βούτυρο και μέλι και 1 φρούτο ή χυμός,
1 γιαούρτι με δημητριακά πρωινού και 1-2 φρούτα,
1 τοστ (ψωμί, ζαμπόν, τυρί) και 1 φρούτο ή χυμός, κά
Να σημειωθεί ότι οι ποσότητες που αναφέρονται είναι ενδεικτικές και προσαρμόζονται ανάλογα με το ρυθμό ανάπτυξης και την όρεξη του παιδιού...



Γρηγόρης Ρίσβας
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος


http://www.ifose.org/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=0 ]